Oikeustoimittajat ry
TervetuloaOikeustoimittajatTiedotteetKantelutLausunnotJulkisuusPalkinnotHyödyllisiä linkkejäMuutaYhteystiedotPå svenska
Lausunnot 2008Lausunnot 2007Lausunnot 2006Lausunnot 2005Lausunnot arkisto
Lausunnot 2006

14.6.2006 Oikeudenkäynnin julkisuus yleisissä tuomioistuimissa, lausunto eduskunnan lakivaliokunnalle

Ehdotuksen tavoitteena on lisätä oikeudenkäyntien julkisuutta yleisissä tuomioistuimissa. Yhdistyksen mukaan ehdotuksessa onkin joitakin julkisuutta lisääviä ehdotuksia, mutta toisaalta siinä on myös lukuisa joukko ehdotuksia, jotka toteutuessaan kaventaisivat julkisuutta Oikeustoimittajat ry:n käsityksen mukaan perusteettoman paljon. Siten ehdotuksen julkilausuttu tavoite ei Oikeustoimittajat ry:n käsityksen mukaan toteudu.

14.6.2006 Oikeudenkäynnin julkisuus hallintotuomioistuimissa, lausunto eduskunnan lakivaliokunnalle

Yhdistyksen mukaan hallituksen esityksessä on merkittäviä puutteita, jotka todellisuudessa kaventavat hallintolainkäytön julkisuutta.
Merkittävin niistä on diaarijulkisuuden leikkaaminen. Lakiesityksessä luovutaan aiemmasta hyvin periaatteellisesta diaarijulkisuudesta, jonka mukaan oikeusjutuissa on ollut saatavilla tieto siitä ketä päätös koskee.